بازدید نمایشی آقای دبیر 



«سعیدمحمد»، مشاور ‌رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به همراه «افشار فتح‌الهی»، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم چند روز پیش در سفر به جزیره هرمز و شهرستان بشاگرد در جریان مشکلات مردم این مناطق در حوزه های مختلف اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال قرار گرفتند. در این سفرها مقرر شد تا چاره اندیشی برای حل این موضوعات با کمک از توان سازمان منطقه آزاد قشم صورت گیرد.
خبر این سفرها در رسانه‌های بسیاری منتشر شد و بازخوردهای زیادی گرفت. هرچند که این سفرها و رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق در ظاهر اقدام مثبت و خوبی به نظر می‌رسد اما با اندکی دقت مشخص می‌شود که کاملا تبلیغاتی و نمایشی است.
دلیل آن هم واضح است؛ حل مشکلات شهرستان بشاگرد و جزیره هرمز ابدا در حیطه وظایف مناطق آزاد و خصوصا منطقه آزاد قشم نیست. این موضوع نه تنها در حیطه وظایف منطقه آزاد نیست بلکه حتی ایراد قانونی دارد و دخالت در امور دیگر دستگاه‌ها محسوب می‌شود.
چرا که جزیره هرمز زیرنظر فرمانداری بندرعباس و شهرستان بشاگرد زیر نظر استانداری هرمزگان است و ورود منطقه آزاد در این زمینه مصداق دخالت در امور اجرایی دولت و غیرقانونی است.
چرا که رسیدگی به مسائلی مانند مشکلات کوچه ‌و خیابان‌ها و اشتغال‌آفرینی امری کاملا اجرایی و وظیفه دولت است و به هیچ‌وجه ارتباطی به سازمان منطقه آزاد ندارد. در واقع این نهاد بسیاری از وظایفی را بر عهده گرفته است که در حیطه وظیفه آن نیست و از انجام وظایف اصلی خود غافل شده است. بدین معنا که اگر قرار باشد سازمان منطقه آزاد در حوزه‌‌های اقتصادی و زیرساختی فعالیت کند، روستاهای محروم جزیره قشم اولویت بیشتری نسبت به دیگر روستاها و شهرستان‌های استان دارند و زمانی که این روستاها از امکانات و زیرساخت حداقلی برخوردار نیستند، استفاده از منابع و ظرفیت منطقه آزاد برای مناطق دیگر قابل توجیه نیست و مضحک به نظر می‌رسد.
حال سوال اینجاست که چرا شورای عالی مناطق آزاد و خصوصا سازمان منطقه آزاد قشم به مسائل و مشکلات عدیده روستاهای جزیره قشم به جای دخالت در امور دیگر شهرها و جزایر رسیدگی نمی‌کنند و از این روستاها بازدید به عمل نمی‌آورند؟ از سوی دیگر سازمان منطقه آزاد با وعده‌هایی چون اشتغال‌زای، گردشگری و حل مشکلات اقتصادی برای جزیره هرمز به نوعی سعی در سرپوش گذاشتن بر کم‌کاری‌های دولت و سازمان‌های مسئول در قبال محرومیت‌های این جزیره دارد. وعده‌هایی که پیش از این هم از سوی بنیاد برکت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم به وفور شنیده شده‌بود.
بنابراین بهتر بود سازمان منطقه آزاد و خصوصا سازمان منطقه آزاد قشم به جای این بازدیدهای نمایشی از ابزارهای قانونی خود برای حل مشکلات روستاهایی نظیر «طولا»، «بنگالی» و «کنارسیاه» در جزیره قشم استفاده کند که سال‌هاست با مشکل بی‌آبی و هزاران مشکل زیرساختی دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند.علت هم ساده است: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است».
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها